Stelheten också en del av Crohns

När jag var till läkaren igår fick jag ett informationshäfte om Crohns. Där stod det faktiskt att värk och stelhet i flera olika muskler och leder är en del av Crohns. Det där med värken visste jag ju men stelheten har jag aldrig läst om tidigare. Dock så förklarar det ju verkligen varför jag är så fruktansvärt stel i kroppen.

Det känns skönt att ha fått ett svar, för jag hade faktiskt börjat misstänka att något mer var fel med mig. Var lite orolig där ett tag att jag hade reumatism också men samtidigt stämde det inte då jag inte har svullna leder. Men nu vet jag ju att kroppen förmodligen gör som den gör för att jag har Crohns. Vad jag dock inte vet är om behandlingen jag ska få kommer ta bort värken och stelheten. Jag hoppas det.

Mitt egentligen största problem är ju att jag inte kan sitta ner några längre stunder utan att bli stel och spänd i hela kroppen. Och eftersom att jag gillar att resa vill jag ju gärna kunna genomföra långa flygresor utan att ta alltför mycket stryk av det. Så jag hoppas verkligen verkligen verkligen att behandlingen gör mig mer avslappnad. Annars kanske jag kan få något annat som fixar det. Paraflex som ska vara muskelavslappnande har jag provat men det hjälpte bara lite i början, sedan avtog effekten. Kanske finns det något starkare?
 
Nu när jag påbörjat min väg mot ett friskare liv ska jag se till att fixa det på alla punkter. Jag gör inget halvhjärtat. Nu ska jag se till att få det jag behöver för att må bra!
Allmänt | |
Upp