Varva vila med aktivitet

Idag har jag varit och tränat. Nu har jag tre timmars vila innan det är dags för fyra timmars jobb. Jag får göra lite så, dela upp dagarna så de varvas med aktiviteter och vila. Mår inte bra av att vara stilla för länge eftersom att jag stelnar till då, börjar frysa och får mer värk i kroppen. Men samtidigt mår jag inte bra av FÖR mycket aktivitet heller. Hinner jag inte vila känner jag tillslut att jag bara vill lägga mig ner där jag står just för tillfället. Det är som att kroppen bara vill ge upp. Fast det gör den aldrig, vill jag fortsätta gå rör den sig framåt. Dock så brukar smällen kunna komma efteråt istället i form av nån slags utmattningshuvudvärk. Så jag antar att jag borde lyssna på varningssignalerna.
 
Mitt ena jobb funkar faktiskt väldigt bra för mig på det sättet. Oftast fyra timmars arbetsdag. Varannan timme sitta ner. Varannan timme springa runt och lyfta saker och dylikt. Enda gången jag känt att det varit jobbigt är när jag varit inne i en period då lederna krånglar mer än vanligt. Framför allt så är det mina klena handleder som tar stryk av lyftandet sådana gånger, men även i knäna upplever jag nån form av obehagskänsla. Svårt att förklara exakt vad som händer i dem, det är obehagligt att röra sig bara. Men jag upplever ändå att det blir bättre om jag tar en sån där gigantiskt stor Ipren (inte de vanliga små man köper i affären, de som är receptbelagda) Dock så funkar lederna ganska klanderfritt så länge jag sköter kosten. Jag kan visserligen inte köra övningar på gymmet där jag belastar handlederna tungt, men det tror jag mer beror på att de är så klent byggda.
 
Det stör mig rätt mycket att jag behöver så mycket vila för att fungera normalt, och att kroppen säger ifrån så tydlig när den inte får den vilan. Jag är en sån person som vill väldigt mycket. Vill jobba i princip dygnet runt för att ha råd med allt jag vill ha. Vill vara en bra partner som städar och lagar mat och sköter hemmet på bästa sätt. Vill träna sju dagar i veckan för att få en välmusklad och snygg kropp. I verkligheten orkar jag, utan att det har några större konsekvenser för mitt välmående: Jobba ungefär halvtid, träna två dagar i veckan, dammsuga huset en gång i veckan och laga mat nästan varje dag. Det är ju inte i närheten av vad jag vill!
 
Jag önskar att jag kunde säga att vila är överskattat. Men tyvärr måste jag nog acceptera att vila är en absolut nödvändighet.
Allmänt | |
Upp