Men de andra besvären då?

Jag läser ganska många bloggar och gärna sådana som jag kan känna igen mig i. Men jag måste erkänna att när jag läser andra bloggar om Crohns känner jag inte riktigt att jag kan identifiera mig med dom. Det är väldigt mycket fokus på toalettbesök och den delen har jag inte jättemycket problem med konstigt nog. Däremot när jag läser bloggar om ME (kroniskt trötthetssyndrom) och reumatism och andra värksjukdomar så känner jag att igenkänningsfaktorn är skyhög. Eftersom att mina besvär tydligen kan kopplas till Crohns ändå blir jag mer och mer övertygad om att det "bara" är den diagnosen jag har, men ändå är det inte många Crohns-bloggare som skriver så mycket om det jag upplever.
 
Ska jag vara ärlig är jag inte så bra på att hantera min värk i kroppen. Jag blir grinig och på gränsen till deprimerad och det enda jag kan göra är att ta en Alvedon. Tycker det är konstigt att min läkare aldrig frågat något om hur min kropp mår. Det enda som varit intressant är antalet toalettbesök per dag typ. Men Crohns är ju så mycket mer än det tyvärr. Jag önskar att jag redan från början fått veta allt vad min sjukdom kan innebära och även att jag kanske fått en remiss till en smärtklinik för att lära mig leva med min värk.  
 
Det är nog tur att jag alltid försökt hitta lösningar på egen hand och provat mig fram inom träningen för att hitta övningar som fungerar för mig, för annars tror jag att jag hade varit i värre skick nu än vad jag är. Jag hade en period i livet då jag inte tränade alls och då kändes det som att hela kroppen höll på att rasa samman, verkligen ingenting funkade riktigt bra. Nu är det ändå hanterbart i jämförelse.
 
Jag hoppas verkligen att alla mina besvär kommer försvinna när jag får min behandling. Om de inte gör det får jag nog tjata till mig ett besök hos någon som kan förklara för mig hur man verkligen LEVER med värk och ständig trötthet, och inte bara överlever och genomlider.
 
 
Allmänt | |
Upp