Crohns och alkohol

Ikväll väntas personalfest. Jag är i valet och kvalet om jag ska dricka alkohol eller inte. En cider till maten kan jag lätt hålla mig borta från, det är inte ens särskilt gott. Men en drink eller två senare på kvällen är ju rätt trevligt faktiskt.

Men till skillnad från andra människor där den enda frågan man behöver ställa sig är om man vill vakna upp nästa dag och vara bakfull eller inte ... Så har ju jag lite mer att väga in i beräkningen i och med min Crohns. Inflammerad tarm+ alkohol= En galen ekvation som inte går ihop. Men samtidigt så kommer ju min tarm alltid vara inflammerad, ska jag vara rädd för att leva för det?

Dessutom är det första gången jag umgås med mina kollegor utanför arbetet. De vet typ ingenting om mig. Och jag känner bara inte att jag vill att de ska tro att jag är världens tråkigaste människa som inte klarar av att släppa kontrollen. Jag vill bara verka normal som vilken person som helst. Normal, rolig och spontan.

Den största frågan är hur mycket jag är beredd att offra för ha en relativt frisk kropp. Jag har redan slopat mjölk, gluten och socker i det vardagliga livet. Redan där känner jag att gränsen för hur mycket man orkar avstå från börjar vara nådd. Ska jag dessutom sitta och dricka Ramlösa så fort jag blir bjuden på fest? Jag framstår ju som rena rama hälsofreaket. Och jag vill inte vara den personen. Den som inte kan släppa kontrollen. Samtidigt undrar jag, har jag något val?
Allmänt | |
Upp