Ny kost

Länge sedan jag skrev nu. Har fuskat ganska mycket med kosten på sistone vilket resulterat i en orolig mage. Nu har jag dock börjat tröttna då sämre perioder även innebär extrem trötthet och värk i kroppen. Så mitt nya påhitt är att äta en näringsrik kost som består av smoothies, en vegansk rätt per dag och en rätt med kyckling, fisk eller skaldjur. Än så länge befinner sig kroppen i återhämtningsfasen och det brukar alltid bli värre innan det blir bättre. Men det är okej, det får ta sin tid.

Behandlingarna med Remicade har numer minskats till en timme var åttonde vecka. Får alltid frågan om de hjälper. Ärligt talat vet jag inte, sist prover togs såg det visst bra ut. Det får mig att undra om jag kan ha IBS också. För magen är inte bra fast provsvaren är bra? Men jag vet inte. Jag vet ingenting känns det som. Googlar och googlar men blir inte klokare.
Allmänt | |
#1 - - Sabina:

Hej!

Jag undrar om det finns någon möjlighet om du kan skicka ett mail till mig fastän du vill vara anonym?
Jag tänkte fråga dig om crohns, hur du fick det. Jag själv har crohns, fick sjukdomen i veckan. Frågade läkaren om uppsägningsbeskedet som jag fick i höstas, om det kan ha orsakat att jag fick sjukdomen. Han trodde inte det.

Enligt forskning, så vet man inte varför man får sjukdomen ibd. Jag tror att forskningen har fel i och med att jag vet hur min mage mådde innan jag fick veta att jag skulle bli uppsagd på jobbet.


Skulle vara tacksam om du kunde svara mig. Skulle känna mig lättnad då jag googlar en del på nätet om ibd och bloggar.
Om du inte vill, så förstår jag.

Hälsningar
Sabina

Svar: Hej och förlåt förlåt förlåt för ett jättesent svar. Om du mot all förmodan läser det hoppas jag att du har mer erfarenhet av Crohns nu, ser att det gått väldigt länge sedan du kommenterade :)
focusonhealth.blogg.se

#2 - - Sanna:

Jag har Crohns sedan -06 och mina har för det mesta sett bra ut, både infektionsprover och Kalprotectin. Min läkare började fundera förra vintern om det verkligen enbart var Crohns och att IBS var inblandad med.. Jag gjorde MR och ny koloskopi och båda undersökningarna visade på kraftig inflammation i tunntarmen och tjocktarmen, men proverna visade fortfarande inte på inflammation. Men visst kan det vara IBS med, jag blir ganska orolig i magen så fort det blir för mycket och det kopplar jag till stressmage..

Svar: Förlåt för ett sent svar, minst sagt. Har inte varit inne här på evigheter. Men tack för din kommentar i alla fall, det är alltid intressant att höra om andras evigheter :)
focusonhealth.blogg.se

#3 - - Anonym:

Hej! Skriv mer! Jag har också Chrons och finner mycket tröst i din blogg. Hur mår du nu? Sj har jag precis börjat med Remicade, alla mina prover visar exemplariska värden men jag har sjukt ont i kroppen...och magen krampar till och från. Så samma sits antar jag. // Kani

#4 - - Anonym:

Hej! Skriv mer! Jag har också Chrons och finner mycket tröst i din blogg. Hur mår du nu? Sj har jag precis börjat med Remicade, alla mina prover visar exemplariska värden men jag har sjukt ont i kroppen...och magen krampar till och från. Så samma sits antar jag. // Kani

Svar: Blev väldigt förvånad över din kommentar, jag trodde ingen läste då jag inte skrivit här på evigheter! Men kanske att jag skulle börja om ifall det får någon att känna sig mindre ensam om sina problem :)
Det går lite upp och ner nu, går fortfarande på behandling med remicade och har nått normalvikt efter att ha varit rätt underviktig några år. Får tänka en hel del på vad jag stoppar i mig för att hålla magen lugn. Har haft en del värk i kroppen på senaste men nu verkar det vara på väg åt rätt håll. Har börjat dricka kokosolja, vet inte om det faktiskt hjälper eller om det är en slump att magen blivit lugnare och värken mindre påtaglig.

Alltid intressant att prata med andra i samma sits, även om jag inte önskar detta till någon.

Kram!
focusonhealth.blogg.se

Upp